Stellenbosch

Geplaatst op door Andries in Stellenbosch, Zuid-Afrika

Om van Kaapstad naar Stellenbosch te gaan, leek de trein ons wel wat. Dus wij naar ’t station, en over een kwartier zou er al een trein gaan. Goed, wij een kaartje gekocht en wachten op de trein. Helaas versprong de aankomsttijd telkens met de klok mee, dus het bleef ‘over een kwartier’ :-). Op een gegeven moment kwam er een andere trein die er ook kwam, dus wij daarin. Na even in de trein moesten we eruit, want er was een probleem op ’t spoor. Na tien minuten met de bus werden we weer op de trein gezet en nog even later stonden we in Stellenbosch. Het leuke van Stellenbosch is dat het een studentenstad is (veel barretjes en goedkope restaurants) en heel weinig hoogbouw heeft, waardoor je goed uitzicht hebt op de bergen rondom. Een ander leuk ding is dat heel veel Zuid-Afrikaanse wijnen uit de regio komen, en aangezien Inge de volgende dag jarig was, was het tijd voor een wijntour!

’s Morgens een flink ontbijt gemaakt (eieren met spek en kaas) en met een minibus van ’t hostel naar de eerste wijngaard (Simonsig). Daar kregen we een leuke tour door de kelder en een uitgebreide uitleg hoe ze wijn maken, hoe ze het op hout laten rijpen en welke druiven er hier gebruikt worden. Heel verstandig dat ze dit aan ’t begin vertellen, want daarna was het tijd om te gaan proeven. Ieder mocht vijf wijnen uitkiezen om te proeven, waarbij je moest beginnen bij wit en mocht eindigen met zware rode wijnen. Gelukkig ging er niet te veel in de glazen, anders hou je dit geen dag vol :-). We moesten wel opschieten, want we moesten al snel met de bus naar de volgende boerderij (Fairview), hier mocht je behalve wijn ook kaas proeven. Nou, dat ging er wel in, vooral die lekkere blauwe kazen die ze daar maken. Daarna nog een lunch (hoog nodig, haha) en nog twee boerderijen bezoeken. Aan het eind van de dag had je 20 wijntjes geproefd (wij 40, want we deelden). Aan het begin van de tour zie je iedereen bijhouden wat ze lekker vinden en na een stuk of 10 proef je het verschil enkel nog tussen rood & wit :-).

Na een heerlijke nachtrust was het tijd voor een proefrit! Via gumtree, de lokale marktplaats, hadden we in Kaapstad een mooie Toyota Hilux 4×4 gevonden en alvast afgesproken. De eigenaar van het hostel waar we sliepen was een autofanaat en wilde ons graag helpen bij het nakijken van de auto. Na even naar de motor geluisterd te hebben wist hij al genoeg, deze moet je hebben. De proefrit beviel ook, alhoewel het wel even wennen is aan zo’n hoge en grote auto. Dus wij zeiden: verkocht! Nu zijn we natuurlijk in Afrika, dus duurt alles wat langer, de eigenaar moest nog wat papierwerk opzoeken wat hij kwijt was, en hij moest nog langs het verkeerskantoor en meer, dus uiteindelijk hadden we vijf dagen later eindelijk onze auto :-). De dag erna wilden we hem registeren, maar dat ging ook niet van een leien dakje vanwege de bureaucratie, en toen was het alweer weekend :-). Uiteindelijk op maandag de registratie voor elkaar gekregen en nu staat er dus een Toyota Hilux 4×4 uit 1989 op mijn naam. Voor de autofanaten: de motor is drie jaar geleden vervangen met een Toyota Y4 motor, 2.4 liter benzine.

In de tussentijd hebben kampeerspullen gekocht zodat we waar mogelijk kunnen kamperen, nu alleen nog een braai :-). Ook hebben we de auto getest in de regio, om er een beetje aan te wennen en dat beviel goed. Vooral de dorpjes Paarl en Franschhoek waren leuk om naartoe te rijden. De omgeving van Stellenbosch is echt prachtig, bergen en heel veel wijngaarden. Je moet je echt bedwingen niet toch even bij een van de vele wijnproeverijen te stoppen.

Dinsdag zijn we eindelijk vertrokken richting Hermanus, via een paar tussenstops, maar daarover later meer…

Over Andries

Google Plus View all posts by Andries →

3 reacties op Stellenbosch

1. Tamara zegt:

Dag lieverds,
    Wat een gave truck!!! Super! Mijn huis is saai zonder jullie. Veel plezier en snel even bellen.
    Xxx Tamara

2. Loek zegt:

Kon je die auto makkelijk verzekeren als buitenlander?

3. Andries zegt:

Hoi Loek, dat ging best makkelijk. Je hoeft alleen de AA te bellen (plaatselijke ANWB) en voor 12 euro per maand heb je WA met wegenwachtdekking. Betalen via creditcard.