Yangshuo, Guilin en Long Ji

Geplaatst op door Andries in China, Yangshuo

Na een onrustig nachtje in de trein kwamen we ’s morgens vroeg aan in Guilin. Het weer was beter dan verwacht, er scheen een lekker zonnetje. Eenmaal buiten het station stonden de Chinezen meteen te roepen dat we met de bus naar een plaatsje mee moesten, maar ja, we waren er net, dus nee. Nadat we ons hostel gevonden hadden, zijn we de stad gaan verkennen. Guilin heeft veel leuke dingen om te zien, zoals twee hoge pagoda’s (een brons, een ijzer) met een mooi park eromheen, en een prachtig voormalig Keizerlijk park (Seven Stars Park), maar de stad zelf is niet zo sfeervol helaas. Ook is de hebzucht die we vaker tegenkomen in China hier weer erg aanwezig. Zo staat er een heuvel die ze de Elephant Hill noemen, omdat hij eruit ziet als een olifant die met zijn slurf uit de rivier drinkt. Het is een beetje zoals naar wolken kijken en zeggen wat je ziet, maar olifant bekt natuurlijk beter dan rots met spleet erin. Daar mag je dan naar komen kijken, en er zit een parkje omheen, en dat voor slechts 80 yuan per persoon. Dat vonden wij een beetje zonde van het geld, dus we hebben vanaf de kade even naar de heuvel gekeken.
Na twee dagen besloten we door te gaan naar Yangshuo, een kleinere stad in de buurt.
Yangshuo ligt aan de Li rivier en is omringd door prachtige karstbergen. Dat het een mooie omgeving is, is meer buitenlanders opgevallen, en je kunt er dan ook meerdere guesthouses vinden die door Nederlanders of Belgen gerund worden. In diverse restaurantjes spreken ze zelfs woordjes Nederlands, en eentje verkocht zelfs patat oorlog. Niet erg authentiek, maar wel erg lekker om weer eens te eten :-). Door het vele toerisme zijn er helaas wel veel mensen die je iets proberen aan te smeren, vooral tochtjes op bamboevlotten, maar dat mag de pret niet drukken.

Omdat wij de drukte van de stad wilden ontwijken, hadden we een guesthouse uitgekozen buiten de stad, Trippers Carpe Diem, wat gerund wordt door een Belg. Deze had een actie dat je vier nachten kon boeken en drie kon betalen, dat is altijd goed voor ’t budget :). De locatie was geweldig, in 15 minuten liep je zo de stad in, maar het was er wel heerlijk rustig. Ook zit er een groot dakterras, waar je ’s morgens op je gemak met prachtig uitzicht kunt ontbijten, of gewoon lekker middag relaxen met een boek. Na twee dagen liepen we al naar de receptie om nog eens 12 nachten voor 9 erbij te boeken. Vanwege de rustige periode kregen we nog een extra korting, daar maak je ons blij mee :).
In Yangshuo en de omgeving is meer dan genoeg te doen, zo kun je er uitstekend fietsen en wandelen, vooral als je je aan de officiële paden houdt, en niet zoals wij zomaar ergens heen fietst en dan op een Alpe D’Huez parcours uitkomt. Tijdens het fietsen kom je weer allerlei bergen tegen die bijzondere namen hebben gekregen (wolkenkijken), maar toch wel mooi zijn.

Een van de dagen zijn we op de fiets naar de Moon Water Cave gefietst, dit is een behoorlijk grote grot waar je eerst doorheen loopt (en overal je hoofd stoot, vooral ik, gelukkig delen ze veiligheidshelmen uit) en daarna in een modderbad kan. Na het modderbad kan je een hot spring in, die ook flink hot is. Erg leuk om te doen, en de grot zelf is fantastisch met al zijn druipstenen. Helaas was het modder van erg fijn stof, en waren we daarna flink wat tijd kwijt om onze spullen uit te spoelen, maar het was wel erg mooi.

Het guesthouse bood ook allerlei activiteiten aan samen met bedrijfjes in de buurt. Zo hebben we op een ochtend Tai Chi les gehad (nog een stuk ingewikkelder dan het lijkt) en is Inge op Chinese kookcursus geweest. Bij de kookcursus hoorde een excursie naar de lokale markt, waar je ook hond kan kopen. Die hangen dan aan gewoon aan een haak, want hier is het gewoon eten, wel apart om te zien.
In de stad zelf had je een aantal barretjes met een dakterras waar je uit kan kijken op de karstbergen. Erg leuk om te zitten en te kletsen met andere reizigers, en zoals altijd kom je weer Nederlanders tegen. Ditmaal Tessa en Martijn uit Den Bosch. Martijn was één van de dagen jarig, dus dat moest gevierd worden op het dakterras van het Monkey Jane hostel. Dat werd een gezellige avond, en de volgende dag sliepen we lang uit. Als je er toch twee weken zit, heb je de tijd.
In de buurt van Yangshuo ligt het stadje Yangdi, vanaf waar een wandelpad naar Xingping loopt. Dit pad loopt langs de Li rivier en onderweg loop je langs karstbergen met erg creatieve namen (bijvoorbeeld Opa die een appel bewaakt) en moet je drie keer met een bamboevlotje oversteken naar de andere kant van de rivier om verder te kunnen. De route is erg mooi, en de overtochtje op de vlotjes zijn een mooie bonus. Helaas is de bewegwijzering niet helemaal perfect en kwamen we op het laatste stuk te vroeg aan de overkant van de rivier, en zaten we vast :). Gelukkig vonden we een Chinees met een bamboevlot die ons, na wat onderhandelen, wel naar Xingping wilde varen. Erg lekker om na lang wandelen op een vlot te zitten en van het uitzicht te genieten. Eenmaal in Xingping zijn we nog even door de stad gelopen, waar nog mooie oude Chinese huizen staan (die wel erg aan renovatie toe zijn). Hier was het toerisme in opkomst, en over een paar jaar zal het net als Yangshuo een toeristenstadje geworden zijn.

Voor de rest hebben we in Yangshuo vooral genoten van de omgeving, op het strand gelegen en gewandeld door de mooie omgeving. Op het strand schrik je soms nog weleens op, want dan komt er een Chinees langswandelen met een paar buffels, maar toch is het wel heerlijk om in november op het strand te kunnen liggen.

Na 16 dagen Yangshuo was het tijd om weer verder te gaan, en zijn we naar Guilin gegaan om een treinkaartje naar Chengdu te kopen en wat boodschappen in te slaan, want de volgende dag gingen we naar de Long Ji Rice Terraces (Dragon’s Backbone Rice Terraces). Dit is een gebied ten noorden van Guilin waar allemaal bergdorpjes liggen met rijstterrassen. De terras zelf zijn ongeveer 500 jaar geleden aangelegd, en wordt nog altijd rijst geteeld. Na een lange busrit kwamen we aan in het dorpje Da Zhai, waar we een guesthouse zochten om te overnachten. Alle huizen in dit dorp zijn nog traditioneel, dus van hout met kieren, wat het een mooi aangezicht maakt in combinatie met de rijstterrassen. Nadat we ons bagage in onze kamer gelegd hadden, zijn we door de prachtige omgeving gaan wandelen. Toen de zon eenmaal onderging werd het wel meteen goed koud, dus we zijn maar op tijd naar bed gegaan (er was verder ook niets te beleven). De volgende dag stonden we vroeg op, en zijn we te voet langs allerlei uitzichtpunten naar Ping’an gelopen. Onderweg kwamen we een aantal Yao vrouwen tegen (een van de vele etnische minderheden in China) die helaas een beetje verpest waren door het toerisme. In eerste instantie was het erg gezellig, maar daarna begonnen ze te zeuren of we water wilden kopen, wilden lunchen, een foto wilden maken van ze (10 yuan), etc. En ze bleven maar meelopen. Stel je voor dat je naar Volendam gaat en een vrouw in klederdracht gaat je achtervolgen om te zeuren of je iets wilt kopen. Kaas kopen? Kaas kopen? Gelukkig gaven ze het in het volgende dorp alweer op en konden we rustig verder lopen. Na nog een lang stuk lopen kwamen we aan in Ping’an, waar we beloond werden met een schitterend uitzicht over talloze rijstterrassen. Heel erg mooi om te zien!
Vanaf Ping’an hebben we de bus teruggepakt naar Guilin, want de volgende dag hadden we de trein naar Chengdu (24 uur!), maar daarover later meer…

Over Andries

Google Plus View all posts by Andries →

3 reacties op Yangshuo, Guilin en Long Ji

1. Robina zegt:

Hey!

Leuk om te lezen en zo grappig dat jullie ook sliepen bij Tripper! Lay en ik sliepen zo’n 25 m verderop, niet in het hostel, maar in het pension. maar aardige lui he! hij stuurde me nog een mailtje later. dus ik wist al dat jullie er 2 wk waren gebleven ;-)
    God wat mis ik het daar als ik het zo lees zeg! zou zo weer terug willen!

lieverds, geniet weer lekker verder van Chengdu, ik ga jullie weer lezen!
    Liefs XR

2. Hey!

Wat een toffe site hebben jullie… Had er veel eerder op willen kijken maar helaas nietoveral internet… Even een rectificatie op jullie leuke verhaal…. Wij komen uit breda! Haha! Thanks for de felicitaties! Wij zijn nu in iguazu argentina… Zondag door naar salta! Nu ga verder lezen op jullie site!