Phuket

Geplaatst op door Andries in Phuket, Thailand

Na afscheid genomen te hebben van Inge stapte ik op de trein naar Bangkok in Nong Khai. Het begon meteen goed, de airco boven mijn stoel lekte en de conducteur zou het maken, maar kwam niet meer terug :). Gelukkig viel het later mee en heb ik lekker kunnen slapen.
Dit keer was de trein wel op tijd in Bangkok, dus om 7 uur stond ik op ’t treinstation. Daar stond een schotse jongen en samen namen we de taxi naar Khao San road. Even een slaapplek gezocht en meteen op pad gegaan om een buskaartje naar Phuket te regelen. Na veel gezoek naar de bushalte kwam ik eindelijk in een bus terecht die me naar het station bracht en eenmaal daar bleek dat kaartjes voor overmorgen kopen in Thailand een drama is. Ik werd bij elk loketje weggestuurd, maar uiteindelijk lukte het toch bij eentje. Daarna dacht ik leuk terug naar Khao San te lopen vanaf het station, maar het was toch een tikkeltje verder dan ik dacht, dus na twee uur lopen in de hitte heb ik het toch maar opgegeven :-). Maar goed ook, want vanaf daar was het nog een heel eind terug.

Eenmaal terug bij Khao San road heb ik mezelf op een biertje getrakteerd en raakte aan de praat met een Nederlander die al tien jaar Engelse les gaf in Bangkok. Als je alleen in Bangkok zit raak je doorlopend met mensen aan de praat, veel meer dan met zijn tweetjes. Na nog wat mensen gesproken te hebben die gekke verhalen hadden ben ik lekker in mijn bed gekropen, want de volgende dag wilde ik nog even toeristje spelen in Bangkok.

De volgende ochtend ben ik op de rivierboot gestapt die hier als bus werkt en naar het eerste metrostation gevaren. Eenmaal daar op de metro gesprongen naar Siam Square, wat het winkelgebied van Bangkok zou moeten zijn. Helaas was hier niet al te veel te beleven, vooral winkels met de airco op min 10 en westerse spullen. Een stukje verderop was het Thompson huis, dat was van een CIA-agent geweest die jaren in Bangkok heeft gewoond. Zijn huis heeft hij samengesteld uit huizen die hij uit verschillende delen van Thailand naar Bangkok liet brengen. Wel leuk om een rondje door te lopen en de tuin was erg leuk om te zien.
Vanaf daar kon ik met de khlong terug richting Khao San, en dat wilde ik nog eens doen. Een khlong is een lange, smalle boot met een flink motorblok achterin die als stadsbus werkt. Je stapt op en de boot gaat plankgas door de grachten en stopt bij allemaal haltes. Altijd leuk op een speedboat. De laatste halte lag bij de Golden Mounth, een hoge heuvel in Bangkok met een tempel erop. Ondanks de hitte ben ik naar boven gelopen en werd beloond met een geweldig uitzicht over heel Bangkok.

Eenmaal weer beneden was het tijd om door te lopen richting Khao San om een biertje te halen. Daar kwam ik een Ier tegen die ik al eerder had gesproken, die zat even vast in Bangkok omdat zijn paspoort in de bus was gejat, er kwam ook nog een Nederlands meisje bij en met zijn drieën zijn we gaan stappen in de buurt. Na het heel laat gemaakt te hebben ben ik lekker gaan slapen en de volgende ochtend moest ik heel snel mijn tas inpakken en douchen om de checkout van elf uur nog te halen :-).

Aan het eind van de middag had ik de bus naar Phuket en dit keer was het een stuk makkelijker om bij het busstation te komen. Eenmaal in de bus bleek ik een mooie ruime stoel te hebben die lekker ver naar achteren ging en niemand naast me. Lekker slapen dus, wel vond ik het vreemd dat er geen stop voor eten werd gemaakt, maar die kwam er uiteindelijk toch, maar dan om 12 uur ’s avonds. Ach ja, eten is eten, dus ik heb een lekker bord stoofvlees met rijst naar binnen gewerkt en ben weer gaan slapen.

Eenmaal aangekomen in Phuket was er geen goedkoop vervoer, dus ik ben lekker gaan lopen, het was wel wat warm en volgens de Lonely Planet was het 1km naar het stadscentrum. Helaas hadden ze net een nieuw busstation geopend en daar was ik aangekomen, dus na anderhalve kilometer sjouwen kwam ik een bordje tegen Phuket, 3km. Toch maar doorgelopen en eenmaal in de stad kon ik een songthaew springen (pick-up truck met bankjes achterin) die me naar Rawai bracht, waar ik wilde zijn. Na even zoeken een goede bungalow gevonden en gehuurd voor een maand en ik kon naar ’t strand! :).

Na een dagje strand kreeg ik een berichtje van Simon, een Engelsman die we kennen uit Dali in China. Hij woonde in Patong aan de andere kant van het eiland en wilde wel afspreken om een biertje te drinken en de stad te laten zien. Altijd leuk, dus ik die kant op. Na wat gepruts met een snorder kwam ik aan en zijn we lekker gaan stappen. Eerst naar een beschaafde kroeg en daarna ging hij me Bangla Road laten zien, de partystraat van Patong. Overal mensen die je briefjes toestoppen dat je naar hun ping pong show moet komen en ladyboys in cabaretkostuums. Grappig om te zien, maar erg leuk was het stappen daar niet, want het zat er vol met hoeren die opdringerig waren. Echt zo’n stadje voor oude viespeuken.

Helemaal alleen op Phuket was ik trouwens niet, ik had aanloop van een armzalig katje wat elke dag luid mauwend bij me langskwam. Natuurlijk omdat ze eten wilde, ze at zelfs chips :). Op een dag zat er een vies insect in mijn bungalow en kwam de poes net aanlopen. Hier poes, kijk eens, en ja hoor, hap hap hap en weg was het insect, handig zo’n kat :-). Uiteraard kreeg ze daar wel wat melk voor.

Na een avondje stappen was het tijd om te gaan sporten, en na een bezoekje aan een Muay Thai school leek het me erg leuk om dat eens te proberen. Makkelijk zat hier, je meldt je aan en alle spullen kan je huren. Het was wel weer even wennen na een tijd niet veel sporten, want elke ochtend om 7 uur moest je er zijn om een warming up te doen. Dan van half 8 tot 9 uur trainen, veel op zakken slaan en schoppen en schaduwboksen.
Dan was het even over, kon je uitgeput in je zwembad thuis ploffen en lunchen, want om half drie was er weer warming up, gevolgd door twee uur trainen. Het was echt heel leuk om te doen en ik heb erg gelachen met de trainers die minder lange ledematen gewend waren. Alleen op zondag was er geen training, dus ik ging die dag weer lekker naar het strand, een nieuw plekje wat een Nederlander die daar gepensioneerd is me getipt had.
Prachtig baaitje, mooi strand, maar helaas scherpe rotsen in het water. Net na mijn laatste rondje zwemmen kwam ik op wat rotsen uit en haalde zo mijn hand en voet open. Bloeden als een rund. Van een aardige Thaise mevrouw kreeg ik wat water om het schoon te maken en wc-papier om het bloeden te stelpen.
De volgende dag deed mijn teen flink zeer en de snee was best diep, dus toen kon ik niet thaiboksen… Gelukkig mocht ik later terugkomen om de dagen die ik nog had in te halen. Lekker is dat, je staat een week te boksen en te sparren en je hebt niets, en je gaat een middag naar het strand en je bent een paar dagen kreupel :-). Toch gevaarlijk, zo’n strand.

Na het weekend kon ik weer verder met trainen en was alles weer goed. Na nog een paar dagen trainen waren de dagen die ik geboekt had over en kon ik nog een paar dagen naar het strand, want Inge kwam bijna. Precies op de dag dat Inge kwam regende het als een gek. Eenmaal aangekomen op het busstation kwam haar bus net aan en zagen we elkaar eindelijk weer. Ik mocht natuurlijk meteen haar tas sjouwen, want ik had er geen bij me en samen zijn we met wat gepruts met snorders bij de bungalow beland. Lekker biertje erbij en bijkletsen. Helaas regende het erg veel maar toch nog een dag op het stand kunnen liggen. Toen moesten we alweer op pad, want we moesten in Kuala Lumpur zijn, waar mijn zwager Edwin zou zijn voor zijn werk (met dropjes). Maar daarover later meer…

Over Andries

Google Plus View all posts by Andries →

2 reacties op Phuket

1. Albert zegt:

Hoi Andries en Inge,

Leuk om weer eens wat van jullie te lezen. Het is leuk om zo met jullie mee te mogen reizen. Veel plezier en goede reis.

Albert, Brenda en Fleur

2. Eefje zegt:

Op naar het volgende avontuur… :-)