Qatar

Geplaatst op door Andries in Doha, Qatar

Op woensdag 10 oktober was het zo ver, we gingen weer op reis! Rudy haalde ons op bij Tamara, waar we nog een week mochten logeren (bedankt!) en reed met vaart naar Brussel-Zaventem. Eenmaal daar nog een bak koffie gedronken, afscheid genomen en ingecheckt voor ons vlucht naar Doha, Qatar. Sommigen zullen zich wel afvragen, wat heb je daar te zoeken? Nou, dat wisten wij ook niet, maar het goedkoopste ticket had daar een stop-over, en je mocht die stop-over voor niets met twee dagen verlengen, dus ja, dan maar eens kijken wat je daar te zoeken kan hebben :-).

Laat in de avond landden we op Doha International en kochten met de creditcard een visum en mochten erin. Eerst konden we onze tassen niet vinden (alles was Arabisch), gelukkig waren die even later terecht. Wij naar de uitgang, geen airport pick up van het hotel, maar na een belletje kwam de chauffeur ons alsnog halen. Bij het hotel werden onze tassen aangenomen en op een kar gestapeld en naar onze kamer gebracht, luxe hoor. Meestal sjouwen we met onze eigen zooi. Het hotel was het goedkoopste wat we in Qatar konden vinden op booking.com, maar toch nog best netjes en centraal gelegen. Meer dan een bed en in Qatar een airco hebben wij niet nodig.

De volgende dag zijn we Doha gaan verkennen, het was er erg warm, 37 graden met hoge luchtvochtigheid. Vlakbij ons hotel vonden we Souq Waqif, een doolhof van moddergebouwen waar echt alles verkocht wordt, bijvoorbeeld pannen waarin je nog een olifant kan koken. Alle steegjes van de Souq zijn leuk om doorheen te dwalen en soms verdwaal je, maar dat is juist leuk. Onderweg kom je tal van mensen tegen, blanken, Indiërs, echte Arabieren (inclusief theedoek en overhemd tot de enkels) en moslima’s in pikzwarte burqa’s die enkel de ogen vrijlaten (lekker met dit weer).

Hierna zijn we de Corniche af gaan lopen, dat is een boulevard langs de kust van 8km. We waren van plan het Nationale Museum te bezoeken, maar helaas is die tot 2014 dicht. Op een gegeven moment werd het ons toch wat warm en zijn we in onze hotelkamer gaan uitrusten. Bijna alle mensen in Doha houden van 1 tot 4 ’s middags siësta, en dat is ook wel nodig, want dan is het echt heet. Na wat koelte van de airco en wat rust zijn we weer de Souq ingelopen, op zoek naar een avondmaal. We vonden leuke lokale tent waar ze heerlijke shashliks verkochten, kip, rund en schaap. Die lust ik natuurlijk altijd :-).

Na een nachtrust onder dikke dekens met de airco op standje Noordpool hebben we een taxi gecharterd om ons naar een dorp in de buurt te laten brengen (Al Wakrah). De chauffeur, een Nepalese immigrant, begreep niet helemaal wat we wilden en ging hij kennissen bellen voor tips. Zo kwamen we op het strand uit, waar het water niet bepaald verkoelend was en de moslima’s in burqa aan het pootje baden waren. Het stonk er een beetje door het aangespoelde zeewier en we werden er gebraden, dus we zijn de taxi weer ingesprongen en hebben de chauffeur gevraagd ons de woestijn in te rijden.
Na een stukje op een hobbelende weg werd ons duidelijk dat dat in de buurt van Doha helaas niet te vinden was. Na een toeristisch ritje door Doha zijn we maar weer voor onze siësta naar het hotel gegaan.
’s avonds zijn we nog even shashliks gaan halen bij onze favoriet, en op een terras een shisha (waterpijp) gaan roken, want dat hoort er hier bij, en daarna bracht iemand van het hotel ons naar ’t vliegveld, waar we tot 7 uur de volgende ochtend moesten wachten op onze vlucht (4 uur inchecken). Gelukkig hadden ze er gratis wifi en vond Inge een plekje om te slapen, dus al met al viel het mee. ’s Morgens mochten wij het vliegtuig in naar Kaapstad, maar daarover later meer…

Wat vinden wij van Qatar? Een beetje erg warm, de souq was heel erg leuk. Je schijnt er geweldig te kunnen shoppen, maar dat was niet aan ons besteed. Verder kun je er in een vier sterren resort aan zee bivakkeren, maar dat kan je natuurlijk overal :-). Het is vooral leuk om een keer te zien op een stop-over, als je er langer heen gaat, probeer dan je woestijnavontuur van te voren te regelen :-).