Shanghai

Geplaatst op door Andries in China, Shanghai

Na bijna drie weken in Beijing, en na het gezellige bezoek van mijn ouders, werd het tijd om samen met Robina en Layla door te reizen naar Shanghai. Ditmaal niet met de goedkope nachttrein, maar met de Chinese hogesnelheidstrein. Daarmee kan je in minder dan vijf uur tijd, zo’n 1500km afleggen, een gemiddelde van 300km/h, erg netjes. De trein zelf zag er erg goed uit, en de business class waar ik even doorheen liep was indrukwekkend. Grote ruime stoelen, met elk een eigen televisie, die uit konden klappen tot bed. Wij zaten natuurlijk gewoon tweede klas, maar ook dat was erg luxe voor ons. In de trein naar Beijing zaten we tweede klas en krap, tussen het vuilnis wat amper opgeruimd werd. Dat was natuurlijk wel iets goedkoper, maar goed :).

Eenmaal aangekomen in Shanghai namen we een taxi naar het hostel, en onderweg bleek dat de chauffeur niet zo goed de weg wist, waardoor we een bonustour kregen van de stad. Overigens was het wel een nette man, want hij zette zijn meter maar uit toen hij aan het verdwalen was. Eenmaal aangekomen hebben we de tassen in de dorm gemikt en zijn we een stukje gaan lopen. Wat een verschil met Beijing, alles is veel Westerser, en de wolkenkrabbers zien er een stuk beter uit. Alle grote internationale ketens en merken zijn ruim vertegenwoordigd in Shanghai. Ons hostel bleek een mooi dakterras te hebben, waar we nog een biertje hebben gedronken voor we gingen slapen.

Na een verstoorde nachtrust door kamergenoten die het concept andere mensen niet begrijpen, zijn we richting de Bund gelopen. Dat is een mooie, lange wandelpromenade langs de Huangpu rivier, waar alle oude koloniale gebouwen staan. Best leuk om weer eens Europese, mooie gebouwen te zien tussen al het staal en glas en communistische lelijkheid. Aan de andere kant van de rivier kon je het nieuwe Shanghai zien, een indrukwekkende skyline van enorme wolkenkrabbers. Het contrast was zo mooi dat we nog een paar keer erheen geweest zijn om rond te kijken. Na zonsondergang werd het een spektakel op de Bund, vanwege alle mooie lichtjes aan de overkant. Meerdere gebouwen hadden een lichtshow en een paar zelfs een enorm lcd-scherm.

Vanaf de Bund vertrokken we naar East Nanjing Road, de beroemde winkelstraat van Shanghai, waar eigenlijk niets te zien was wat je in Amsterdam niet kan vinden, beetje saai dus. De zijstraten waren een stuk leuker, met Chinese  restaurantjes en winkeltjes waar ze echt alle mogelijke troep verkopen. Vooral telefoonhoesjes zijn een favoriet in China, die zijn hier overal te koop en een stuk goedkoper ook nog. Wel kom je soms vreemde dingen tegen, zo heb je hoesjes vol Swarovski kristallen (nep), of met konijnenoren inclusief staartje.

Hierna was het hoog tijd voor ons om treinkaartjes te kopen richting Hong Kong, want ons Chinese visum liep de 28e af. We hebben dubbel entry 60 dagen, wat betekent dat we er even uit moeten, en daarna weer 60 dagen welkom zijn. In eerste instantie wilden we deze pauze in Japan houden, maar na meer informatie over de toestand daar, en de prijzen daar ingewonnen te hebben, vonden we het toch geen goed idee. We gaan er wel een keer heen op vakantie, als we niet op een budget leven :-). Een week Japan is even duur als een maand China, vandaar. Op het treinstation was er een Engelstalig loket, eenmaal aan de beurt kregen we te horen dat alle kaartjes tot en met december uitverkocht waren, oeps. Gelukkig bleek dat je gewoon de trein naar Shenzhen kon pakken en daar de grens over kon lopen en de metro kon pakken, maar dat vertelde die meneer er natuurlijk weer niet bij… Veel mensen achter de balie op Chinese treinstations zijn onbehulpzaam, we hebben het al vaker meegemaakt dat ze zeiden: de trein is vol, en je vraagt dan of er niet eentje later gaat, en dan gaan ze pas kijken en is er gewoon nog een trein. Het is geen onwil, ze zijn gewoon een beetje lui soms :).

De volgende dag zijn we nadat we wel kaartjes hadden gekocht, samen met Robina en Layla de oude stad ingelopen, waar je nog de winkeltjes tegenkomt waar je dumplings per stuk kan kopen, en de was nog in de straten hangt te drogen. Af en toe zie je achter een gordijntje weer een zaaltje waar mensen Mahjong spelen voor geld. Vooral als je lukraak een steegje in wandelt kom je de leukste dingen tegen. Andersom waren wij een bron van vermaak voor de Chinezen, want zo’n blonde baby zien ze hier niet vaak.

Middenin de oude stad ligt Yuyuan, een gerestaureerde wijk bomvol winkeltjes met troep. Stel je een euroland/knaakland voor, en maak het nog wat erger :). De gebouwen zelf waren wel echt mooi, oude Chinese architectuur met van die punten aan het dak.

’s Avonds wilden we lekker gaan eten in de French Concession, want wij hadden begrepen dat je daar erg goed kon eten. Wat we helaas niet hadden begrepen, was dat je er ook goed voor moest betalen… Dat zijn we niet meer gewend, we zijn een beetje verwend, want vaak eten we samen voor 60 yuan (7 euro) en hier betaalde je al meer voor één bordje eten. Uiteindelijk zijn we bij een pizzeria beland en hebben we ouderwets pizza gegeten, want dat hadden we al een tijdje niet meer gehad. Chinees eten is heerlijk, maar soms wil je weleens iets Westers, zoals pizza, of hamburger :).

De dag erna gingen we naar het CY Tung Maritime Museum, een soort scheepvaartmuseum dus, volgens de verhalen hadden ze een interessante tentoonstelling over Zheng He, de grote Chinese ontdekkingsreiziger. Een tijd geleden heb ik 1421 gelezen, van Gavin Menzies, waarin een theorie uiteengezet wordt over hoe de Chinezen een groot deel van de wereld ruim voor de Europese zeevaarders hadden ontdekt. In het boek speelt Zheng He een grote rol, vandaar dat ik nieuwsgierig was naar dit museum. Ook was het gratis! De benedenverdieping van het museum had wat leuke spullen over Zheng He en een paar mooie replica’s van de schepen waarmee ze reisden. De bovenverdieping ging volledig over C.Y. Tung, een Chinese containervaartmagnaat, die dit museum gesponsord had en was minder interessant.

Na een paar nachten besloot Robina te verkassen naar een wat luxer hotel met zwembad, zodat dat Layla lekker kon zwemmen. Na aankomst smsde ze ons dat ze een mooi zwembad had, en natuurlijk wilden wij wel weer eens zwemmen. Eenmaal daar aangekomen bleek ze in een vijfsterren hotel te zitten waar overal personeel voor rondliep. Marmeren vloeren, mensen die de knopjes van de lift voor je indrukken, prachtig uitzicht en een enorm bed. Wij waren natuurlijk wel een beetje jaloers, maar goed, wij zijn ook wat langer dan drie weken weg :-). Toch zijn we wel van plan ook eens op booking.com een dergelijk hotel eruit te vissen voor een paar nachten, maar dan in een goedkopere stad. Na lekker gezwommen te hebben zijn we met zijn allen naar een gezellig buurtje gegaan om te eten en daarna een cocktail te drinken.

De volgende dag zijn we samen op pad gegaan en hebben een stukje rondgelopen in People’s Park en op East Nanjing Road. Daarna zijn we op de ferry gestapt om naar de Pudong te gaan, het gebied met de wolkenkrabbers aan de overkant van de Bund. In Pudong zelf was niet veel te zien, op de boulevard en veel wolkenkrabbers van dichtbij na. Even later hadden we met Robina en Layla afgesproken bij de Jinmao toren, de een-na-hoogste toren van Shanghai, waar je op de 87e verdieping in een bar hebt met geweldig uitzicht. Voor het observatiedek op de 88e verdieping betaal je meer dan voor een drankje in de bar, en het is er een stuk minder druk, vandaar de bar dus. Het uitzicht was ondanks het mistige weer geweldig, tot in de verre verte zie je wolkenkrabbers en valt op hoe groot Shanghai echt is.

De laatste dag namen we afscheid van Robina en Layla en stapten we op de trein naar Shenzhen, om vanaf daar de grens naar Hong Kong over te gaan, maar daarover later meer…

Tot slot is het tijd om even over onze reisplannen voor de komende tijd te vertellen. We hebben als we Hong Kong verlaten nog 60 dagen China over, tot in januari dus. In die tijd willen we voornamelijk in het zuiden blijven, met een uitstapje naar Chengdu tussendoor (pandababies kijken!). De volgende plaatsen staan al op onze lijst: Guangzhou, Yangshuo, Chengdu, Kunming, Dali en Lijiang. We gaan proberen een verlenging van ons visum te krijgen voor 30 dagen, zodat we Chinees Nieuwjaar in Januari nog kunnen meepakken en daarna vertrekken we naar Vietnam. Het plan is Zuid-Oost Azië door te reizen, door landen als Laos, Cambodja, Thailand, Maleisië, Singapore en Indonesië. Daarna kijken we weer verder, want daar zijn we wel even zoet mee :-).

Over Andries

Google Plus View all posts by Andries →

2 reacties op Shanghai

1. Robina zegt:

leuk weer even te lezen! was een leuke vakantie zo!
    Alle chineze plaatsen op jullie lijstje, heb ik gezien, aanraders!
    en wie weet zie ik jullie wel ergens volgend jaar april in maleisie of singapore, indonesie…. staan allemaal nog op mn verlanglijstje…eerst maar eens flink sparen, ben redelijk blutjes nu….

geniet ervan lieverds en tot gauw!!!

2. andries en sietske zegt:

mag ik een foto van de tv in de trein, die je uit kunt klappen tot bed??