Thailand in een week

Geplaatst op door Andries in Bangkok, Thailand

Op donderdagmiddag sprongen wij in de bus naar Thailand, want ons visum verliep (was zelfs al verlengd) en we hadden met Trudy en Wouter afgesproken in Bangkok. Eenmaal in Thailand stapten we op de trein naar Bangkok, ook om eens een Thaise trein mee te maken. In de slaaptrein krijg je een flink brede stoel voor jezelf, en zodra het bedtijd is, komt er een conducteur met witte handschoentjes de bedden opmaken. Leuk om te zien. Na een wat koude rit (de airco stond op standje Noordpool) kwamen wij met drie uur vertraging aan in Bangkok. Snel accommodatie regelen, de beroemde Khao San road bezoeken en eens flink eten bij de Burger King, want westerse fastfoodketens zijn er niet in Laos :-).

De volgende dag haalden we Trudy en Wouter op van het vliegveld, het was heel erg leuk om elkaar na 317 dagen weer eens te zien. Eenmaal aangekomen bij het guesthouse hebben we Trudy en Wouter even rust gegund en daarna zijn we met zijn allen lekker gaan eten en een borrel gaan drinken. Grappig om hun reactie op Bangkok te vergelijken met de onze, overal zagen zij dingen die onbekend en vreemd waren, en wij vonden het gewoon standaard voor Aziaten. Lekkere chaos in het verkeer en houtje-touwtje constructies zien we al tijden natuurlijk.

In Bangkok zelf hadden we twee dagen, die we goed benut hebben door eerst het geweldige Royal Palace te bezoeken. Je kijkt daar echt je ogen uit hoe mooi het gebouwd is. Wel word je op weg erheen belaagd door vriendelijke mensen die zeggen dat het dicht is, maar dat zij wel iets leuks weten waar je heen kan, maar ja, oplichterij hoort bij Azië :).

We vonden er ook een prachtig model van de ruïnes van Angkor Wat, daar moeten we nu dus echt heen. De dag erop wilden we Trudy en Wouter een stukje China-ervaring meegeven en namen ze mee naar Chinatown. Wat een zooitje weer daar, echt op zijn Chinees overal met je brommer tussendoor rijden, duwen, trekken. Eigenlijk zijn we wel een beetje blij dat we daar niet meer zijn :-).

Na Bangkok was het tijd om naar Sukhothai te gaan, waar de eerste Thaise beschaving ooit was. Dit maakte daarvoor deel uit van het Khmer-rijk, het volk dat ook de Angkor Wat heeft gebouwd, en oud Sukhothai is een kleinere versie van Angkor Wat. Oud Sukhothai zelf ligt in een groot park, en je mag gewoon tussen de ruïnes lopen, nergens staan hekjes of andere belemmeringen, wat het extra leuk maakt.

Buiten het centrale park liggen nog meer ruïnes welke veel minder goed onderhouden zijn, en eigenlijk nog leuker zijn om te zien. In de nieuwe stad was niet bijzonder veel te beleven, maar ons guesthouse was wel geweldig, bungalows in een mooie binnentuin. Na een flinke portie cultuur zijn we de volgende dag in de bus gesprongen naar Chiang Mai. Weer een rit van 6 uur, maar de Thaise bussen zijn veel beter dan die in Laos, dus niets aan de hand.

Eenmaal aangekomen in Chiang Mai was het Song Kran festival al in volle gang. Dit is het Thaise Nieuwjaar (ja, dat is dus ons 3e Nieuwjaar dit jaar :)), en wordt gevierd door iedereen nat te gooien met water. Voor alle winkeltjes staan emmers water en mensen die proberen je nat te gooien.

Langs de slotgracht was het echt chaos, een lange file van pick up’s met de laadbak vol met mensen en een grote ton met water (liefst ijswater, zo lekker in je nek), hier doorheen lopen, fietsen en rijden mensen op brommers, de meeste bewapend met waterpistolen of emmers water (die weer in de slotgracht gevuld konden worden). Voor Trudy en Wouter was dit iets te veel van het goede maar wij hebben ons er vol ingestort, alles wat nat kan worden goed inpakken in plastic en gaan maar.

De traditionelere mensen gieten voorzichtig een beetje over je heen, de jongeren gooien een hele emmer naar je toe of pakken gewoon een tuinslang. Het idee is dat het water je zonden wegwast en je schoon aan het nieuwe jaar kunt beginnen. De praktijk is dat je doorlopend zeiknat bent :-). Uiteraard kochten wij heel wijs de eerste dag onze eigen waterpistolen om dan tenminste terug te kunnen schieten, en dat maakte het alleen maar leuker, alhoewel nu echt iedereen een emmer over ons heen wilde gooien.

Buiten watergevechten zijn we in Chiang Mai ook bij een aantal mooie tempels op bezoek geweest, waaronder de Chedi Luang, waarachter de ruïne van de originele tempel staat. Onderweg werden we natuurlijk weer zeiknat, maar dat is niet anders met Song Kran :). We probeerden de traditionele optocht voor Song Kran in Chiang Mai ook te zien, maar deze was niet te vinden waar hij zou moeten zijn. Later zaten we op een terrasje en kwam hij ineens langs, geluk dus. Alle tempels liepen in een lange parade met hun belangrijkste boeddha-beeld door de stad, en alle inwoners gooien er dan wat water op.

Wouter en Trudy wilden graag de markt zien en zo zijn we nog een middag naar de Warorot-markt geweest. Het was er erg rustig vanwege Song Kran, maar gelukkig was er nog genoeg te zien (en te kopen, ik hoop dat de koffers nog dicht kunnen ;)).

De dag erop zouden we naar Chiang Khong, om daar over te steken naar Laos. Helaas hadden we een probleempje, we hadden mijn paspoort afgegeven bij het guesthouse en al het personeel was hem gesmeerd om Song Kran te vieren. Uiteindelijk besloten we dat Inge, Trudy en Wouter vast naar het busstation gingen en eventueel de bus alleen pakten, en dat ik ze later wel zou ontmoeten, maar het kwam allemaal op de minuut goed en zo konden we toch met dezelfde bus.

Eenmaal in Chiang Khong stapten we in een long boat die ons over de Mekong voer en zo stonden wij weer, en Trudy en Wouter voor het eerst, in Laos. Maar daarover later meer…

Over Andries

Google Plus View all posts by Andries →

7 reacties op Thailand in een week

1. Eefje zegt:

Wat leuk om de foto’s met Trudy en Wouter erbij te zien. Ondertussen is dit echt “jullie” wereldje geworden en dat Trudy en Wouter daar ineens tussen lopen, super! Hopelijk hebben jullie net zo genoten van elkaar als op de foto’s is te zien! We skypen snel weer een keer Ing! Liefs Eef

2. Gerda zegt:

Gezellig, waren de dropjes, kaas etc. lekker :-) ?

3. Andries zegt:

De kaas genieten we nog steeds van, de dropjes zijn ook nog lang niet op :).

4. Margriet zegt:

Gezellig dat jullie bezoek hebben gehad!
    Mooie foto’s ook met al dat water, durf je wel dries tegen die kleine meisjes…..

5. Andries zegt:

Die kleine meisjes hadden veel grotere waterpistolen en zelfs emmers :).

6. Edwin zegt:

Hi toppers, fijn dat jullie zo lekker gaan daar. Hebben jullie toevallig nog zo’n jungle-tour gedaan waar je slaapt bij de bergdorp bewoners? Geniet!!!

Groet
    Edwin

7. Elze Wiggelinkhuizen zegt:

Leuk om dit te lezen! ik heb ook SOngkran in Chiang may gevierd en ook geslapen in de trein. Sukhothai leuk hoor :)