Yalta

Geplaatst op door Andries in Jalta, Oekraïne

Na wat moeite om in Kiev de treinkaartjes te kopen, zaten we eindelijk in de trein naar Simferopol. Helaas hadden we bedden in twee aparte coupés gekregen, omdat we laat waren met boeken, dus moesten we mensen lief aan kijken om te ruilen :). Na wat vijven en zessen was het gelukt en hadden we twee bovenbedjes naast elkaar. In de coupés hier zitten vier bedden, twee boven, twee onder. De onderbedden zijn erg gewild, en die zijn het eerst uitverkocht, omdat je iets meer moeite moet doen om in bed te komen, en omdat er geen hekjes aan de bedden zitten. Uiteindelijk zijn we er niet uitgevallen, dus het kwam goed, maar toch :).

In de ochtend kwamen we aan in Simferopol, waar we kaartjes hebben gekocht voor de trolleybus naar Yalta. Dit is de langste route voor een dergelijke bus ter wereld, en dat hebben we geweten, het duurde drie uur :). Wel erg leuk om een keer mee te maken. Aan het eind van de rit gingen we lopend naar ons hotel, waar de bewaker tegen ons zei dat we verkeerd zaten en ons naar een hostel ernaast wees. Eenmaal daar binnen spraken de mensen alleen Russisch en begrepen er niet veel van, en uiteindelijk kwam Google Translate erbij en was het geregeld. Helaas bleek de volgende dag dat we wel degelijk in het hotel hadden moeten zitten, oeps, en moesten we de boeking gaan annuleren :).

Yalta zelf is erg leuk, wel toeristisch natuurlijk, het was het kuuroord van de Tsaren en van de Sovjets. Er loopt een leuke boulevard langs de Zwarte Zee om over te wandelen, en eten te kopen (shoarma, maar dan erg lekker) en om biertjes van 60 cent te kopen en naar de zee te kijken. Uiteraard is er ook een strand, wel van kiezels, maar je kunt er goed aan zee liggen en zwemmen (tussen de kwallen helaas).

Na een dagje strand wilden we weer even cultureel zijn en zijn naar het Livadia paleis gegaan. In dit paleis hebben Churchill, Roosevelt en Stalin de toekomst van Europa bepaald (wie krijgt welk deel van Polen, dat werk). Vanaf het paleis liep een mooie wandelpad naar een kasteeltje van een Duitse baron op de rand van een klif. Helaas liepen we wel een paar keer verkeerd, maar eenmaal op het pad ging het goed. Na een tijd lopen kwamen we aan bij het kasteeltje, wat niet al te groot was, maar wel erg leuk. Volgens de Planet zou er een pizzeria in gevestigd zijn, en honger hadden we wel, helaas zat er een briefje op de deur van ’t ministerie van gezondheid dat de tent gesloten was, oeps.

Ondertussen had de gastheer van ons hostel voor ons treinkaartjes naar Simferopol gekocht, wat erg fijn was, want de keer ervoor was het nogal een gedoe geweest :). De volgende dag zijn we op ons gemak naar Simferopol gegaan en zijn op de trein naar Odessa gestapt. Daar zijn we nu, en het is de leukste stad van de Oekraïne totnogtoe, een mooie stad, maar daarover later meer!

Over Andries

Google Plus View all posts by Andries →

3 reacties op Yalta

1. Rudy zegt:

Ik zie op de foto’s dat Viking-schipachtig ding op palen staan, dus even googlen: lees ik dat Vikingen helemaal tot de Zwarte Zee door gedrongen waren (Kievse Rijk). Zo leer ik weer eens wat door jullie wereldreis :)

Kasteel is ook gaaf, zeker de ligging.

2. Marianne zegt:

Ziet er leuk uit allemaal!! Geniet er van!

3. Sjaak en Eefje zegt:

Hé zusje en Andries, Wij zijn toch wel een beetje jaloers op jullie hoor! Wat maken jullie een leuke dingen mee daar op jullie reis. Wij zijn hard aan het werk hier :-) Maar… geniet er lekker van samen :-)!!! Liefs Sjaak en Eef