Guangzhou en Foshan

Geplaatst op door Andries in China, Guangzhou

Na een busrit van een paar uur van Zhuhai aan de grens met Macau kwamen we aan in Guangzhou, één van de rijkste steden van China, maar dan wel een erg lelijke… Gelukkig hadden we een hostel op een mooi plaatsje uitgekozen, op Shamian Island. Dit eiland is ooit in concessie gegeven aan de Europeanen, en deze hebben er vervolgens mooie koloniale gebouwen neergezet. Deze gebouwen zijn bewaard gebleven, en dit eiland is nu het mooiste stukje van Guangzhou. Dat was te merken ook, want je struikelde er over de bruidsparen die foto’s kwamen maken. Voor sommige gebouwen stonden ze in netjes in de rij te wachten om hun foto te maken. Nu was het ook 11-11-11, een goede dag om te trouwen (sorry Gerda en Margriet, wij waren het straal vergeten, nou maar hopen dat we 12-12-12 niet vergeten, anders kan het niet meer :-)).

Na een beetje het eiland verkend te hebben, zijn we de stad in gegaan en op een leuk terras beland. Daar lagen twee gevilde schapen op straat, maar niemand keek daarvan op. Na even zitten kwam er een Chinees tevoorschijn met een gasbrander en die ging ze even gezellig roosteren. Het begon er wel meteen lekker te ruiken :). De keuringsdienst van waren in Nederland had dit vast geen goed idee gevonden, maar in China denken ze er anders over. Toen de beste meneer klaar was met zijn geiten, was het tijd om wat kippen te slachten. Hop, oppakken, keel doorsnijden en in een vat gooien. Snel de deksel erop, want een kip zonder kop maakt een boel troep. Een kip wist nog te ontsnappen, dus daar moest hij even achteraan rennen. Daarna was het spektakel over.

De tweede dag zijn we naar Foshan gegaan, dit is een kleinere stad (met een miljoen inwoners) waar de Zu Miao tempel staat. Deze scheen erg mooi te zijn, en had ook nog eens twee Kung Fu musea, dus daar moesten we heen. Eenmaal aangekomen waren we in een van de lelijkste steden die we in tijden hebben gezien, dus gauw de weg zoeken vanaf het treinstation. Na wat vragen liepen we goed, maar blijkbaar te ver, maar het meisje wat we het dit keer vroegen wilde ons in de bus zetten. Dat wilden wij niet, want lopen is leuker. Nou best, loop maar mee zei ze. Vervolgens liep ze doodleuk samen met ons een half uur richting de tempel en zei vervolgens Bye Bye en ze vertrok weer.

Foshan is de stad waar het mooiste keramiek van China wordt gemaakt, en dit werd ons goed duidelijk in de Zu Miao tempel. Overal prachtig werk aan en op de muren, we keken onze ogen uit. Tegelijkertijd was er een voorstelling bezig van Cantonese Opera, maar dit was niet helemaal onze smaak. Hele hoge zang, niet helemaal ons ding. In een van de bijgebouwen van het complex kwamen we in het Wong Fei Hung museum uit. Wong Fei Hung leefde een eeuw geleden in China en was een Kung Fu meester die zijn talenten inzette om mensen te helpen. Zo hielp hij marktkooplui die lastiggevallen werden door boeven en beschermde mensen. De reden waarom hij zo beroemd is geworden, is niet vanwege zijn leven, maar vanwege het feit dat er zo’n 200 films over hem gemaakt zijn. Een dankbaar onderwerp voor films dus. Een van deze films is Once Upon A Time in China met Jet Li. Zelf nooit gezien trouwens.

In een ander bijgebouw kwamen we bij het Yip Man Museum aan. Yip Man was de leermeester van Bruce Lee, en was een van de eerste Chinezen die les gaf aan buitenlanders. De Kung Fu die hij gaf (Wing Chun Kung Fu) heeft via zijn leerlingen de hele wereld bereikt, en het schijnt dat er wereldwijd zo’n miljoen mensen het beoefenen. Ik deed in Haarlem ook Wing Chun Kung Fu, en verspreid Nederland kan je nog veel meer scholen vinden. In het museum zelf trof je foto’s aan van diverse scholen rondom de wereld, en trainingsattributen van de grootmeester zelf, en brieven van Bruce Lee.

Na een educatief dagje museum/tempel hebben we een lekker kebabje op straat gekocht en zijn daarna met de bus terug naar Guangzhou gegaan. Aan de overkant van het water zat een bar street waar je leuk zou kunnen stappen, dus wij namen de ferry en gingen er kijken. Helaas was het weer een straat om te laten zien hoe rijk je bent, wat we vaker tegenkomen in China. Doodleuk 40 yuan (5 euro, met de tegenwoordige koers, met dank aan de Grieken) voor een klein biertje vragen, daar doen wij niet aan. Dan maar met een koud biertje van de supermarkt in het park aan het water zitten. Je moet wel op de centen letten als je lekker lang wilt wegblijven, zoals wij :).

De volgende dag zijn we nog even de stad gaan verkennen, en beland in een Chinese winkelstraat. Wat een hordes mensen, de Kalverstraat kan druk zijn, maar hier is het nog veel drukker. Wel een mooie straat om te zijn, en toen we honger kregen zijn we in een soort kantine beland, waar je één lange rij tafels had en heerlijke sushi kon eten voor weinig. Na dat lekker maaltje zijn we onze tas gaan halen om de nachttrein naar Guilin te pakken, maar daarover later meer…

Over Andries

Google Plus View all posts by Andries →

5 reacties op Guangzhou en Foshan

1. Gerda zegt:

Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig………

Margriet en ik zijn vereerd dat je ons via deze weg als ceremoniemeesters vraagt voor jullie bruiloft op 12-12-12. Ervaring genoeg!!

De datum staat, in welk werelddeel zijn jullie volgend jaar? Dan gaan wij vast op zoek naar een romantische setting!

Wat is het budget?

2. margriet zegt:

Wow gaat het dan eindelijk gebeuren…….wij zijn erbij hoor!!! Budget speelt geen rol….
    Romantizzzzzzzz

3. marianne zegt:

Leuk hoor een bruiloft, waar gaat het gebeuren, dan kunnen we vast gaan sparen voor een ticket en een leuk kado!! :)

4. Albert zegt:

Pfff, ben ik blij dat jullie op die dag gaan trouwen. Was ik bijna de klos.

Fijne vakantie gewenst

5. sjoerdtje zegt:

Zo, de datum met potlood in de agenda geschreven. We horen nog wel waar we verwacht worden.. ps is er ook een foto gemaakt toen je Inge ten huwelijk vroeg? Lijkt mij leuk om Jou Op de knieën te zien.