Ürümqi en Turpan

Geplaatst op door Andries in China, Ürümqi

De busrit van Kashgar naar Ürümqi was een stuk beter dan verwacht, niet alleen spuugden de Chinezen niet in de bus, maar de bedden waren lekker zacht, en als je eenmaal je houding had gevonden, best comfortabel. De busrit was wel langer dan verwacht (28 uur i.p.v. 24 uur), maar dat mocht de pret niet drukken. In de bus zelf liggen drie lange rijen met bedden, twee bedden hoog. De bedden zelf zijn gekromd zodat je schuin omhoog ligt, en ze ruimte hebben om er nog meer Chinezen in te proppen :). De bedjes waren wel in de Chinese maat, dus languit liggen ging niet, maar dat kan je missen. De gangpaden waren wel wat krap voor onze Europese schouders, want daar moest je half schuin doorheen lopen. Het viel ons allemaal erg mee, echt waar.

Toen we eindelijk in Ürümqi aankwamen, zijn we naar het gekozen hostel gegaan, waar het gezellig stoïcijnse receptiemeisje ons aan twee dormbedden hielp. Daarna hebben we uitgerust in het hostel, dat was erg nodig en nog even lekkere noedels gegeten en dat was het voor de dag, zo’n busreis sloopt je gewoon een beetje.

De volgende dag werden we vol goede moed wakker en besloten eens te kijken of we een Lonely Planet China konden kopen. In Kashgar waren ze niet te vinden, net zoals in Almaty en Bishkek, en wij hadden er geen meegenomen. Die krengen zijn namelijk nogal zwaar :). Dit keer kwamen we aan bij een backpackerscafe waar we de barman vroegen of hij het wist, nou, zeker dat wist hij wel, en we kregen een papiertje mee om de taxichauffeur te laten zien. Na een ritje van 10 minuten zette de chauffeur ons af bij een park… Wij dachten, nou ja, wie weet is er een boekenmarkt in dit park, maar die was niet te vinden. Wij dus weer een Chinees aangesproken en gevraagd waar we volgens dat papiertje moesten zijn, en na wat gewijs kwamen we in een hal terecht waar ze planten en allerlei dieren verkochten. Lang verhaal kort, de barman dacht dat we een Lonely Plant wilden kopen…

De volgende dag zijn we naar de Erdaoqiao markt gegaan, waar ze naar verluidt allerlei Oeigoerse producten verkochten. Een leuke markt om te zien, maar eigenlijk hadden ze allemaal ongeveer hetzelfde liggen, en als het origineel was, was het erg duur. Na wat rondgestruind te hebben, kwamen we per ongeluk op een niet-toeristische markt terecht, waar de geslachtte koeien aan de kraam hingen en het fruit vers was, veel leuker om te zien. Rustig aan zijn we door de stad vanaf de markt teruggelopen en zijn in het People’s Park gaan zitten. Waar mensen in een Nederlands park voornamelijk wandelen, zijn de parken hier een heel evenement. Er zijn muziekclubjes met zang (ja, dat klinkt net zoals bij de Chinees), tai chi clubs, mensen die snelwandelen (of de wc zoeken) en meer sporten, en vaak ook nog een kermis. Erg levendig en leuk om tussen te zitten na een lange dag en mensen te kijken.

Ürümqi is best een grappige plek als je nog geen Chinese stad hebt meegemaakt, maar het had niet heel veel te bieden, vandaar dat we de volgende dag naar Turpan zijn vertrokken met een bus die er maar 3 uur over deed. Turpan ligt 153 meter onder de zeespiegel en is daarmee de laagst gelegen stad ter wereld, maar ja, de zee is ook 2000 meter weg, dus zo kunnen wij het ook :). Doordat het zo laag ligt, is het er erg warm, waardoor we echt een schok kregen toen we de bus uitstapten. En dan is het september, want in augustus schijnt het kwik over de vijftig te gaan.

Turpan heeft een grote, chaotische Oeigoerse markt, waar je regelmatig opzij moet voor een brommer, al dan niet met een bakje, al dan niet met vijf schapen erin. Er is veel te zien, en de markt waaiert alle kanten op, je kunt er erg makkelijk verdwalen. Verderop zit de Chinese markt, maar deze is veel ordentelijker en daar wordt je ook niet van je sokken gereden door brommertjes, en het koopwaar komt zo te zien allemaal uit dezelfde fabriek :).

Rondom Turpan liggen allerlei toeristische trekpleisters die het bezoeken waard zijn, dus wij planden een dagtripje bij ons hotel aldaar. Geweldig hotel trouwens, 12 euro per kamer per nacht, airco, douche, zit wc, televisie en schoon wat wil je nog meer :).

Ons tripje ging naar het oude Oeigoerse dorp Toyuq, waar je entree voor moest betalen. Ja, echt, er wonen mensen, het is een dorp, en ze vragen entree, zulke dingen verzinnen alleen Chinezen :). Het dorpje zelf was erg leuk, vol huizen met moddermuren en leuke straatjes. Hierna gingen we naar Bezaklik (grotten), maar ook daar vroegen ze entree, en het zag er niet interessant uit, dus hebben we maar een hoge zandduin beklommen samen met een Chinees, die trouwens al rokend met een tempo naar boven liepen wat wij niet bijhielden :).

Onderweg kwamen we langs de Flaming Mountains, deze hebben hun naam te danken aan het feit dat ze eruitzien als een vlam.

Hierna was het tijd voor een lunch in de druivenvallei van Turpan, waar we verse druiven aten en daarna een voedzaam bordje laghman (Oeigoerse noedels, een soort dikke bami). Na even wandelen hadden we het wel gezien en vertrokken we richting Jiaohe, de hoofdbestemming. Jaiohe is een oude grottenstad op een berg. Helaas is er niet veel meer van over, maar het is indrukwekkend hoe groot de stad geweest moet zijn, je deed er gerust een kwartier over om van het ene eind naar het andere te lopen.

Hierna was het tripje over en zijn we weer bij ons hotel afgezet om even bij te komen. Daarna hebben we een lekkere hamburger bij een westers cafe gegeten, want op de night markt was het ingewandenavond, en daar hadden we niet zo’n trek in.

Over Andries

Google Plus View all posts by Andries →

15 reacties op Ürümqi en Turpan

1. Willemijn zegt:

Ha Inge en Andries,

Al nagedacht bij wie jullie het boek gaan uitgeven? ;-) Leuk dat jullie dit blog zo goed bijhouden, dat is andere wereldreizigers die ik ken tot nu toe nooit gelukt. Wat zijn de plannen voor de rest van China? Al enig idee of en waar jullie wat langer willen blijven?

X Willemijn

2. Trudy zegt:

Hoi Andries,
    Nou ja, kon je alleen maar liggen in die bus? Neem aan dat er regelmatig stops waren, zal anders een lekker geurtje gehangen hebben…:-)

Geniet van alles wat jullie ervaren!

liefs Trudy

3. Marianne zegt:

“op de night markt was het ingewandenavond, en daar hadden we niet zo’n trek in”

Klinkt smakelijk :o

4. hallo Andries en Inge gefeliciteerd met jullie oom en tante zeggers en hoe gaat het daar met jullie groetjes Jannie

5. Hi guys, it seems that you are doing fine.
    After 21000km on the scooter i came back save a couple of days ago. The scooter suffered a little more, but is still running.

Hope you are doing fine.

If you havent seen it yet: here you are on my blog:http://jossbachhofer.com/2011/07/22/cruising-the-caspian/

take care and keep on movin’

Joss

6. Andries zegt:

@Willemijn
    Afhankelijk van het voorschot mag Nieuw Amsterdam ons boek wel uitgeven hoor :). We zitten nu in Xiahe en gaan hierna naar Xi’an. Daar willen we op zijn minst een week blijven om even niet onderweg te zijn. Daarna gaan we richting Beijing om mijn ouders en Robina te ontmoeten. Daarna wordt het een boot naar Japan en daarna het zuidwesten van China, verder weten we het no niet helemaal.

7. Andries zegt:

Dag Trudy,

Het was echt alleen liggen in die bus, als je ging zitten zat je met je hoofd tegen het plafond. De vieze luchtjes vielen mee, want de bus had airco :)

Andries

8. Gerda zegt:

Haha, een Lonely Plant, leuk voor onderweg toch :-)

9. margriet zegt:

Mooi verhaal weer!!

10. Hallo Reizigers !

Ik lees dat alles naar wens gaat !! Veel plezier samen in China, en als jullie Lonely Planets nodig hebben, je kunt ze makkelijk downloaden ! Groeten uit Ierland, Frank Schreurs.

11. Sjoerdtje zegt:

Ben erg benieuwd jullie in levende lijve te zien. Volgens mij (zo te zien op de foto) zijn heel wat pondjes kwijt geraakt! ps ik lust ook geen ingewanden hoor!!

12. Andries zegt:

Hoi Frank,

Wij hebben ook alle planets in PDF, helaas wel 2007, maar iets is beter dan niets :)

13. Andries zegt:

Hoi mama,

We hebben laatst op een weegschaal gestaan, want Trudy zij ook al dat we waren afgevallen. We zijn allebei een paar kilo kwijt. Blijkbaar zijn shashliks en plov erg goed voor de lijn :).

14. Frank zegt:

Mooie pics op picasa broth. Die grotten en waterval en natuur zijn wel erg mooi hoor. Op naar de volgende serie.

Grtz frank

15. Robina zegt:

hey!

leuk om te lezen en tot gauw!