Odessa

Geplaatst op door Inge in Odessa, Oekraïne

Het is nu vrijdagmiddag een uur of half 5. Je wordt nog steeds levend geroosterd op dek, dus we zitten binnen in de schaduw. Andries is backgammon aan het spelen met een paar Georgiërs.

Woensdagochtend vroeg uit Odessa vertrokken, om 10 uur waren we bij de ferry en na wat uren wachten, stempeltje halen, douane en nog meer wachten zijn we uiteindelijk om 3 uur de boot op gegaan, die vervolgens om 8 uur ’s avonds vertrok.

Het leven op de boot is erg rustgevend, 3x per dag eten en verder een beetje zonnen, lezen, spelletjes spelen met de andere passagiers en proberen dat verschrikkelijke Georgisch te begrijpen. Maar zoals in veel landen, ondanks dat je elkaar niet verstaat (Andries kan gelukkig wat in het Russisch communiceren) de taal van het spel en alcohol is overal gelijk. En nee, ik heb geen last van enige vorm van zeeziekte (de Zwarte Zee is wel erg rustig).

De afgelopen week waren we in Odessa. Veruit de mooiste stad van de Oekraïne. Een gezellig, sfeervol stadscentrum, veel mooie oude gebouwen in verschillende staat van verval of renovatie.  Ondanks dat de Oekraïne één van de armste landen van Europa is merk je er in de steden (zolang je in het centrum blijft) niet heel veel van, dure winkels, dure en vooral grote auto’s, de vrouwen gaan alleen de straat op als ze in de puntjes verzorgd zijn en met minimaal 10 cm hoge hakken. We hadden (na de vele kilometers lopen in Kiev) gekozen voor een hostel midden in het centrum, dit is wel iets duurder maar scheelt veel tijd en geld ivm het heen en weer reizen, ook hoefden we nu niet op de passen de laatste metro te missen ;-)

Eenmaal aangekomen in Odessa zijn we meteen begonnen met het rondje wat we van Alex (collega van Andries) hadden gekregen. Over de Deribasovskaya, naar de Potemkin trappen (van boven af gezien is er weinig aan maar van onder af zeer indrukwekkend), Pushkin boulevard, over de liefdesbrug (ja ze zijn hier gek op slotjes aan bruggen hangen), door de stad dwalend naar de Opera. Sommige zeggen dat de opera van Odessa het mooiste gebouw is wat er ooit gemaakt is, tja het is echt heel erg mooi maar of het echt het aller mooiste is ….., smaken verschillen gelukkig. Vrijdag is schijnbaar de nationale trouwdag in de Oekraïne dus veel bruidsparen rond de opera, zelfs nog een stukje van een huwelijk gezien in de Saborna kerk, deze was echt mooi, helemaal van wit marmer met gouden details (ja het mag allemaal wat kosten ;-))

Bij de Opera eigenlijk voor de grap even naar binnen gelopen om te zien hoeveel een kaartje kost, nou dat is dus 5 euro en op zaterdagavond was er een opvoering van Madame Butterfly, dat moesten we wel enigszins kunnen volgen ;-). En toen was het zaterdag avond zo ver, we waren nog een beetje bezorgd om dat we niet echt heel nette kleding bij ons hebben, maar die angst was ongegrond, sommige geheel uitgedost, en anderen in hun spijkerbroek. We weten nog steeds niet wat we gezien hebben, het was iig geen Madame Butterfly maar een ballet voorstelling, ondanks dat was het wel erg leuk om een keer mee te maken, van binnen is het gebouw nog mooier dan van de buitenkant en omdat het overdag gesloten is, is een voorstelling bezoeken de enige manier om er in te komen. Na de Opera wilden we Odessa onveilig gaan maken maar ivm orthodox Pinksteren was er helaas niet veel te beleven.

Zondag gingen we op een tip van Alex naar de renbaan (paardenrennen, auto races), maar deze bestond helaas niet meer. Onderweg kwamen we de Privoz markt tegen, een soort zwarte markt maar dan ook met voedsel, hier hebben we heerlijk een paar uur rondgedwaald, markten blijven altijd geweldig om te zien. Hier zijn we maandag weer terug gekomen, dit keer om er inkopen te doen voor het avondeten en voorraad voor op de boot. Ja onze eerste zelf gekookte maaltijd (buiten ontbijt om dan), heerlijke verse zalm en verse groenten. Ook zijn we maandag nog even de pier op gelopen, vanwaar uit je een mooi uitzicht hebt op de stad en de Potemkin trappen.

Dinsdag met een groepje van het hostel de catacombes die onder de stad liggen bezocht. Het enige deel wat nog open is ligt ongeveer 30 minuten buiten het centrum. Ik had me van te voren wel ingesteld op 2 1/2 uur onder de grond maar niet zo……, ergens in een bosje konden we er in, eenmaal binnen was het max 60cm hoog, koud en vooral erg donker. Gelukkig waren er plekken waar het hoger was, officieel waren alle plafonds 2 tot 3 meter hoog maar door de erosie zakt alles een paar centimeter per jaar in. Soms moest je door smalle doorgangen kruipen en een paar honderd meter hurkend lopen (voor Andries geen makkelijke opgave). De catacombes zijn officieel gegraven om stenen te winnen om de stad te bouwen, op veel plekken kan je nog inscripties zien van de mijnwerkers. In de Tweede Wereldoorlog gebruikten Russische partizanen de gangen om omgezien Duitsers te kunnen aanvallen en dan weer snel te verdwijnen. Iedereen die niet goed de weg weet in de catabombes verdwaalt er onherroepelijk, veel voormalige in- en uitgangen zijn onbruikbaar gemaakt en door de erosie zijn veel gangen ingestort, gelukkig hadden wij een gids mee.

We hebben net avondeten gehad en ik zit nu heerlijk op het bovendek met de afnemende zon en uitzicht op de Zwarte Zee. Het is hier niet zoals in veel all-inclusive resorts dat de Russen het hele buffet leegplunderen, iedereen krijgt een bord eten, brood, thee en een koekje. Wij delen de tafel met een Amerikaan die klaagt maar wel alles in zijn mond stopt, een Zweed die alles eet en 3 zeer kieskeurige Italianen die bijna niks eten, des te meer dus voor Andries ;-). Als je alle 3 de maaltijden hier eet heb je zeker geen honger, basic voedzame maaltijden.

De grote meerderheid van de passagiers zijn Georgiërs die naar huis gaan en Oekraïners, verder nog een paar Duitsers, wat Italianen, een Amerikaan en een Zweed. Ik ben de enige westerse vrouw aan boord, maar de mensen hier zijn allemaal supervriendelijk en ik heb geen klagen.

Morgen komen we als het goed is aan in Batumi in Georgië, waar we een paar dagen zullen blijven en waar ik ook dit bericht zal plaatsen (nee geen wifi op open zee). Al met al als we terug kijken op de Oekraïne is er nog veel meer te zien dan we gezien hebben, is de Krim een uitgelezen plek voor een goedkope strandvakantie (als er geen kwallen zijn ;-) en is Odessa een stad waar we zeker weer willen terugkeren. We zijn wel heel benieuwd wat het EK in 2012 met het land gaat doen en hoe de hordes voetbal fans zich gaan redden zonder kennis van het cyrillisch.

3 reacties op Odessa

1. Joke Schoehuizen zegt:

Hallo Inge en Andries

Via Wouter en Trudy je adres gekregen, heel leuk om jullie te volgen en de verhalen te lezen, geweldig.

Heel veel liefs Joke

2. trudy zegt:

Genieten Inge……..dank voor dit indrukwekkende verslag. Laat Andries maar voorzichtig doen met die uitsmijter:-)

3. Luuk zegt:

Hallo reizigers,

Leuk om jullie verhalen te lezen. Ik overweeg zelf ook een reis naar Kiev,maar heb in mijn enthousiasme al doorgeklikt naar Odessa.